Jste zde: Autoškola Šumperk > Novinky pro motorkáře od ledna 2013
Počínaje dnem 19. ledna 2013 se dosavadní skupina řidičského oprávnění A s omezením do 25 kW, nebo poměrem výkon/hmotnost přesahujícím 0,16 kW/kg, nově označuje jako skupina A2, přičemž do této skupiny jsou, oproti dosavadní specifikaci, zařazeny motocykly s postranním vozíkem nebo bez něj s výkonem motoru nejvýše 35 kW a s poměrem výkonu/hmotnosti nejvýše 0,2 kW/kg, které nebyly upraveny z motocyklu s více než dvojnásobným výkonem.
V rámci přechodných ustanovení k předmětné novele bude dosavadním držitelům řidičského oprávnění A s omezením do 25 kW v řidičském průkazu po jeho výměně vyznačena skupina A2.
Řidičské oprávnění v oblasti motocyklů lze udělit jen osobě, která dosáhla věku
Řidičské oprávnění pro skupinu A lze udělit rovněž osobě, která dosáhla
a) věku 21 let, pokud je řidičské oprávnění omezeno jen na tříkolová motorová vozidla, nebo
b) věku 20 let, pokud je tato osoba nejméně 2 roky držitelem řidičského oprávnění pro skupinu A2.
Doplňovací zkoušku pouze z praktické jízdy je povinen absolvovat žadatel, který žádá o řidičské oprávnění
a) pro skupinu A2, který je alespoň 2 roky držitelem řidičského oprávnění pro skupinu A1, nebo (testy se nepíší, pouze zkouška z jízdy)
b) pro skupinu A, který je alespoň 2 roky držitelem řidičského oprávnění pro skupinu A2. (testy se nepíší, pouze zkouška z jízdy).
Řidičské oprávnění udělené pro skupinu A opravňuje také k řízení čtyřkolových vozidel o výkonu motoru do 15 kW a hmotnosti v nenaloženém stavu do 400 kg. Řidičské oprávnění udělené pro skupinu A1 opravňuje také k řízení čtyřkolových vozidel o výkonu motoru do 15 kW, s hmotností v nenaloženém stavu do 400 kg a se zdvihovým objemem spalovacího motoru do 125 cm3.
Do budoucna Ministerstvo dopravy připravuje změny v oblasti výuky a výcviku řidičů motocyklů, jakož i způsobu, rozsahu i obsahu zkoušek z odborné způsobilosti budoucích řidičů.
U žadatele o řidičské oprávnění, který nebyl nikdy držitelem řidičského oprávnění na některý z druhů motocyklů podle skupin řidičského oprávnění (dále jen „prvožadatel“), se předpokládá výuka a výcvik v několika etapách, přičemž jednotlivé části by byly podmíněny absolutoriem dílčích zkoušek.
1. Výuka teorie (různé formy výuky v rozsahu učební osnovy – kurz, individuální studijní plán a další formy přizpůsobené znalostem, dovednostem a schopnostem žadatele
2. Výcvik žadatele v technice ovládání vozidla – mimo provoz na pozemních komunikacích (cvičná plocha, autocvičiště, řidičský trenažér)
Po získání dostatečných znalostí a dovedností v teoretické přípravě a technice ovládání vozidla následuje
3. Zkouška z pravidel provozu na pozemních komunikacích (zkouška testem) a zkouška z techniky ovládání vozidla (manipulace s motocyklem, jeho ovládání, jízda zručnosti, vyhýbací manévr, pomalá jízda v omezeném prostoru apod.)
Po úspěšném složení zkoušky se žadatel vrací do autoškoly a pokračuje ve výcviku, a to již v jednotlivých stupních provozu na pozemních komunikacích. Výcvik bude postupně, podle schopností, znalostí a dovedností žadatele, směřován k cíli, kterým je zodpovědné, samostatné a bezpečné ovládání motocyklu v silničním provozu. Splnění tohoto cíle bude prověřeno zkouškou znalostí, dovedností a chování, přičemž zkušební komisař nebude přítomen na výcvikovém vozidle, ale v doprovodném vozidle, ze kterého bude prostřednictvím dorozumívacího zařízení dávat jednotlivé pokyny k plnění požadovaných úkonů.
Předpokládá se, že součástí zkoušky z odborné způsobilosti resp. zkoušky znalostí, dovedností a chování bude i test vnímání rizik, zaměřený na schopnost uvážlivého řešení jednotlivých modelových situací, schopnost odhadu řidiče a uvědomení si rizik jednotlivých situací.
Nabízím slevu nejen pro studenty , ale i slevu pro skupiny. Domluvte se třeba se sousedem a budete mít jakýkoliv kurz o 200 korun levnější!
© Autoškola Šumperk Martin Náplava